Wekelijkse update; Week 12






Pnom Penh,
zondag 22 november




Deze week:
-Ziek
-Amok Fish
-Royal Palace
-Technische gegevens
-Antwoord op jullie


Ziek
Hadden jullie allemaal niet ook het idee dat het ons te voorspoedig afging? Nou daaraan kwam deze week zijn eind. De week was nog niet begonnen of Erik lag met vreselijke buikkramp in bed. Overdag liep zijn koorts op tot 38,8°C. Normaal zou je dan je huisarts bellen voor advies. Hier in Cambodja is dat niet zo makkelijk. Je kunt twee dingen doen: Of je gaat zelf een diagnose stellen en daarvoor medicatie kopen bij de apotheek (antibiotica is hier verkrijgbaar zonder recept).Of je gaat naar het ziekenhuis voor medisch advies. Een bezoek aan het ziekenhuis schrikt ons echter af omdat we niet weten wat we in een hospital kunnen verwachten. Spreekt de dokter wel Engels? Werken ze wel hygiensich? Zijn ze wel goed geschoold? Maar ook zelfdiagnose is niet onze sterkste kant. Dus is onze remedie: terug in bed kruipen en hopen dat het over gaat. Als je buik echter aanvoelt alsof er om de paar seconden een mes in wordt omgedraaid dan duurt wachten tot het over gaat erg lang. Gelukkig is het wachten niet voor niets. Erik voelt zich twee dagen later al stukken beter en sterkt langzaam aan. Helaas is Loes het volgende slachtoffer. Ook zij kan enkele dagen in bed blijven omdat ze zich beroerd voelt. Nog een beetje ziek zwak en misselijk pakken we halverwege deze week toch de bus naar Pnhom peng om daar verder uit te zieken. Hopelijk zijn we er beide snel weer helemaal bovenop. Want als je ziek bent is reizen ineens zo leuk niet meer.


Amok Fish
'You like spicy?' De kokkin kijkt me vragend aan terwijl ze een paar rode pepers in haar hand houdt. "A little bit" is m'n antwoord waarna ik een peper in stukjes mag hakken. Omdat Erik ziek in bed ligt ga ik iets doen wat ik leuk vind en hij juist wel kan missen: Koken.
Op verschillende plekken in Siem Reap kun je een kookcursus boeken, mijn keus valt op Le tigre de papier. Bij aankomst mag ik van de menukaart 3 gerechten kiezen die ik dan samen met de kok en 4 medetoeristen mag gaan bereiden. Het worden loempiatjes al voorgerecht, Amok Fish als hoofdgerecht en sticky rice met mango als toetje. We beginnen met een bezoekje aan de markt waar we uitleg krijgen over het kopen van ingredienten. Op de markt is het druk met cambodjaanse vrouwen die hun dagelijkse boodschappen aan het doen zijn. Groente, fruit, koekjes, vis en vlees alles ligt uitgestalt over de tafels. Het is een kleurig geheel. De drukte en de geur zijn doordringend, Bij de groente afdeling ruikt het lekker kruidig en ogen de tafels fris en groen. De vlees afdeling geeft me echter een ander gevoel in mijn maag. Op de bruine tafels liggen rode ingewanden. Er liggen stukken goed vlees maar ook niertjes, lever en hele varkenskoppen. Misschien zit het tussen mijn oren dat dit me een knoop in m'n maag geeft maar ik loop er liever snel voorbij. We verdringen dan ook maar de gedachte dat ook de restaurantjes waarbij wij eten hier hun inkopen doen.

Maargoed, terug naar het koken; de kokkin leert me verschillende dingen over kruiden en over hoe je groente kunt snijden. Daarna stamp ik zelfs mijn eigen kruidepasta voor de Amok. Het resultaat eet ik samen met de vier andere toeristen als lunch en we genieten allen van onze zelf bereide maaltijd. Ben je nu zelf benieuwd naar Cambodjaans eten. Klik hier voor het recept van de Amok fish.





Silverpagoda en Royal Palace van Phom penh
Door het ziek zijn hebben we nog niet veel van de hoofdstad gezien. Wel hebben we het koninklijke paleis bezocht. Binnen de muren van het terein vindt je een groene tuin waarin verschillende witte gebouwen met veel rood en goude tierlantijnen staan. Er staan heel wat dure kunstschatten tentoongesteld. Zoals: een gouden boedha die ingelegd is met 9000 diamanten en een pagoda waarvan de vloer bedekt is met 5000 zilveren tegels. Het is een groot contrast met de armoede buiten deze muren. We zijn op plaatsen geweest waar er geeneens een verharde weg is en waar mensen bedelen om een aalmoes en hier liggen de kilo's goud en zilver bijna voor het oprapen. Dit maakt dat we toch met een beetje een wrang gevoel kijken naar al het pracht en praal binnen de poorten. Ben je benieuwd geworden naar ons toch heus wel leuke bezoekje aan het paleis. Op de website kan je het filmpje aanklikken voor een impressie.



Technische gegevens
Dag 39, 0 km Erik ziek
Dag 40, 0 km Erik ziek
Dag 41, 317 km per bus naar Phnom Penh, Loes ziek
Dag 42, 9 km naar Vietnamese ambassade
Dag 43, 0 km Loes ziek
Dag 44, 0 km Te voet bezoeken Royal Palace
Dag 45, 6 km, 14,1 gem Museum bezoeken


Antwoord op jullie
Mark: "Ik vroeg me ook af wat jullie van de sterrenhemel vinden. Is die daar mooier als hier?" We bevinden ons op het zelfde halfrond van de wereld als jullie dus de sterren die jullie 's avonds zien die zien wij als jullie hard aan het werk zijn bij ons aan de hemel. Op onbebouwde plekken zoals bijvoorbeeld het strand lijkt het echter alsof er dubbel zo veel twinkelaars aan de hemel staan als in Nederland. De sterren hemel blijft hoe dan ook een mooi decor om s'avonds van te genieten.

Sanne : "ohja.. Rob spaart trouwens munten (hint hint)" Helaas Sanne, ik moet je teleurstellen, in Cambodja gebruiken ze geen munten. De grote bedragen worden afgerekend in US Dollars. Dollars komen hier ook uit de pinautomaten en in supermarkten staan prijzen genoemd in dollar. Er bestaat wel cambodjaans geld; de riel. 6000 riel is ongeveer gelijk aan 1 euro. Het kleinste briefje dat we gebruiken is 100 riel (dus 1,6 eurocent) maar we hebben zelfs een briefje van 50 riel gezien. Wij gebruiken beide munteenheden door elkaar, kleine bedragen worden betaald in Riel, grote bedragen rekenen we af in Dollar. Af en toe is het een heel gereken, van dollar naar riel, van riel naar euro. Voor mensen die ook naar Cambodja willen gaan is dit een aandachtspunt.
10 Responses
  1. Geert en Annemie. Says:

    Hallo zieke luitjes.
    Waar jullie mee beginnen: het ging zo goed, dat was ook al even mijn gedachte. Gelukkig dat jullie er weer bovenop zijn en dat je weer kan genieten van de reis.
    Hier is de herfst vandaag echt begonnen. De hele week voorspellen ze stormachtig weer. Dan is 30 graden wel een vreemde gedachte. Trouwens vrijdag was het hier 17 graden en dat is ook uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar. Wel jammer was dat ik die dag moest werken!!! (Wat is dat zullen jullie wel denken: werken).
    Hier gaat alles verder zijn gangetje. Nog geen Mexicvaanse griep in huis alleen was hij wel op het Raayland uitgebroken. Er waren daar een dag heel veel zieken (volgens de krant wel 30 %).
    Doei, doei.
    Geert, Annemie en Maxi.


  2. Joep Says:

    Hoi Erik en Loes,
    goed te horen dat jullie redelijk spoedig hersteld zijn van het ziekbed. Ik zou persoonlijk ook mijn twijfels hebben bij een ziekenhuis in die omgeving.
    Ook leuk om eens een filmpje te zien, volgende keer verwacht ik wel een filmpje met meer actie ;-)
    Suzanne en ik hebben voor de zomer (juli en augustus) een reis geboekt voor 3 weken Nepal en 4 weken Sri Lanka. Hebben jullie vast veel tips voor ons als echte ervaringsdeskundigen!
    Succes met extra aansterken en mochten jullie toevallig 12 december in de omgeving van Amsterdam zijn dan ben je altijd welkom voor een borrel ;-)
    Groetjes veel plezier komende week,
    ciao Joep


  3. Anoniem Says:

    Hallo lieve Erik en Loes,
    Wat zij wij blij dat jullie weer zijn opgeknapt, toch een teken dat jullie in een goede conditie verkeren.
    En Loes dat lijkt me ook erg leuk om daar een kookcurcus te volgen, wat een goed idee van die Cambonezen om dit voor de toeristen te organiseren. Wie weet gaan we dit recept uitproberen.
    Ik(José)ben inmiddels al 13 dagen ziek. Ik val van het één in het andere ongemak. Nu ik aan de antibiotica ben hoop ik toch snel op te knappen.
    Verder wensen wij jullie weer heel veel vakantie plezier in het verre Cambodja!!!!
    Dag, groetjes en een dikke kus van Pap en Mam Veenje
    Toch


  4. Loesje Says:

    Heel veel beterschap!!!!

    Groetjes uit Venlo van Loesje en Bart!


  5. Rene en Natasja Says:

    Hey Erik en Loes,

    We houden nog steeds elke week jullie avonturen bij! Ik vind het echt mooi dat jullie er een filmpje bij hebben gedaan. Bij ons gaat alles goed. Rene is druk bezig om een andere baan te vinden, want zijn contract loop midden december af... Verder hebben we allemaal kerstspulletjes gekocht. Waar zijn jullie met kerst en oud op nieuw?

    Groetjes Natasja en Rene


  6. Marleen Says:

    Hee Loes en Erik!
    Ik ben blij om te horen dat jullie weer grotendeels opgeknapt zijn. Alles wat jullie nu beschrijven klinkt me zo bekend in de oren. Volgens mij heb ik dezelfde kookcursus gedaan, alleen toen ivm regen. En ik zie mezelf daar nog zo lopen als ik jullie filmpje zie!
    Van de ene kant wel goed dat gereken met riels, dollars en euro's, want dan blijven die hersens tenminste nog werken ;). Hopelijk de komende tijd meer voorspoed dus geniet er weer van!

    Liefs Marleen


  7. Anoniem Says:

    Hoi Erik en Loes

    Wat fijn dat het weer wat beter gaat.
    Ziek zijn op vakantie is nooit leuk...
    Hier is het koud! De sint en zijn pieten zijn weer in het land.
    Dus vrijdag 4 dec. hebben we weer het sint dobbelspel met de vriendengroep. Vliegen jullie daarvoor ook even over? ;-)

    Heel veel plezier nog en niet weer ziek worden.

    Gr. Roy en Simone


  8. Anoniem Says:

    Hey hey,,
    Ik hoop dat jullie je onderhand weer beter voelen!!!
    Dat ziek zijn hebben jullie nu dan gehad, en weer lekker gezond verder!
    Ik hou niet zo van vis,, maar miss dat mam je recept een keer wil proberen;)
    Als je iets zonder is hebt, lijkt me het erg leuk om een keer te proberen!
    Ik heb deze week studieweek, dus ik heb nu tijd om mijn suprises te maken...
    Doen jullie nog iets met 5 december of slaan jullie dit jaar over?

    Xjes,,
    Pauline


  9. Anoniem Says:

    Hallo Loesje.
    Ik heb vanavond de amok gemaakt. Dwz. ik heb jouw recept uitgeprobeerd en zo authentiek mogelijk gemaakt. Dus ik naar de Toko voor oa bananenblad, koriander en thaise basilicum.
    Ik heb het iets minder pittig gemaakt. Die ene rode peper heb ik weggelaten en ik heb 3 dessertlepels rode currypasta genomen. Toch sloegen de vlammen ons bijna uit de mond. Wat is dat heet en de koriander proef je ook heel erg en je weet dat ik daar niet zo'n fan van ben.
    Maar wel leuk om eens uit te proberen al zit ik nu wel met nog een heel groot stuk bananenblad in de diepvries (ik kan nog wel 20 bakjes maken). Alle anderen die het nog gaan proberen: veel succes ermee!!!
    Doei, doei,
    Annemie.


  10. Anoniem Says:

    groetje en we volgen jullie.

    Dames van C&A venray


Een reactie posten